To już piąty wpis z całego zbioru z inspiracjami na domowe edukacyjne zabawy dzieckiem po angielsku i nie tylko. Wpisy te zawierają uniwersalne pomysły na ciekawe, kreatywne i proste zabawy z dzieckiem, dzięki którym dziecko uczy się właśnie przez zabawę oraz korzystnie spędza czas w domu.
W cyklu tym znajdziesz inspiracje na proste zabawy paluszkowe, zabawy dłońmi, zabawy z dziurami i jeszcze więcej pomysłów na “dziurawe” zabawy, a dziś czas na zabawy o tematyce morskiej. Wpisy powstały w czasie epidemii w Polsce w marcu 2020 roku, kiedy zamknięto wszystkie placówki edukacyjne w kraju i dzieci pozostały w domach pod opieką swoich rodziców, którzy na jakiś czas przejęli rolę nauczycieli swoich pociech.
Czego dziś potrzebujemy?
- komputer, tablet, komórka (do odtwarzania piosenek i filmików)
- kolorowe pisaki
- papier
- papiery kolorowe
- nożyczki, klej
- do wykonania suchego akwarium:
– plastikowa butelka (najlepiej po 5 litrowej wodzie)
– sznurek
-papier kolorowy
-klej i nożyczki
Czego dzieci nauczą się dzięki tym zabawom?
Dzieciaki uczą się przez zabawę, nawet nie są tego świadome. Dodatkowo rozwijają swoją kreatywność i szukają nowy rozwiązań, nie polegają na gotowcach, ale szukają własnych pomysłów na różne aktywności. Ćwiczą sprawność i precyzję rąk, poznają różne techniki plastyczno techniczne. Ćwiczą pamięć i rozumienie języka angielskiego ze słuchu, poznają i utrwalają nowe słownictwo. Ćwiczą także spostrzegawczość.
Już tradycyjnie zaczynam od przypomnienia o myciu rąk.
Suche morze? O co chodzi?
Czyli zabawy o tematyce morskiej w domu.
Dziś postanowiłam Ci podpowiedzieć, żebyś zaczęła (zaczął) zabawy z dzieckiem od klasycznego “tunning in” czyli wprowadzenia w temat. Jestem pewna, że w zbiorach dziecięcych zabawek macie takie o morskiej tematyce (ryby, piraci, statki). Zapewne znajdzie się u Was jakaś książka o morskich przygodach, czy rybach. Nie ma konieczności, żeby były to publikacje w języku angielskim. Warto zebrać je w jednym miejscu i wkręcić się w temat. I to już może być pierwsze zadanie.
- Tworzymy oceanarium w naszym pokoju.
Czyli zbieramy te wszystkie nasze morskie książeczki i zabawki w jednym miejscu i robimy klasyczną wystawkę. Ten prosty pomysł może okazać się bardzo dobry, bo dziecko przypomni sobie zapomniane, zabawki, którymi dawno się nie bawiło. W tym momencie już zyskujemy trochę czasu. Proponuję przeprowadzenie tych zabaw przy wtórze angielskich piosenek o tejże tematyce!
Ich playlistę znajdziesz tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=R1Qn2bcZRTo&list=PLRtxO7exyHZFg1t8qL-IiYL8oXG9vZ3KD
2. Suche akwarium DIY
Po przypomnieniu sobie morskiej tematyki zabieramy się do robienia tzw. suchego akwarium.
Do jego wykonania potrzebne będą nam:
– plastikowa butelka (najlepiej po 5 litrowej wodzie)
– sznurek
-papier kolorowy
-klej i nożyczki
Butelkę należy przeciąć mniej więcej na pół i zrobić dwie dziurki na sznurek.
Z papieru kolorowego wyciąć morskie rośliny i przykleić je na ściankach naszego akwarium. Z kolorowego papieru wykonać także ryby i inne morskie żyjątka.
Uwaga! Wytnij z czarnego papieru niewielkiej średnicy koło i spróbuj je przykleić na samym środku, na dnie naszego akwarium. To jest bardzo ważny element łączący nasze dzieło plastyczno- techniczne z angielską piosenką “A Hole in the Bottom of the Sea”
Dziura na dnie morza!
“ A Hole in the Bottom of the Sea” – zabawy z piosenką
Teraz czas na użycie naszego akwarium.
Zachęcam do zabawy z genialną piosenką Barefoot Books “A Hole in the Bottom of the Sea”.
https://www.youtube.com/watch?v=R1Qn2bcZRTo
Z tą piosenką można się świetnie bawić! Specjalnie do tego celu przygotowałam karty do zabawy, które możesz za darmo pobrać do druku pod poniższym adresem:
Zadania do piosenki:
Kolorowanie zgodnie z kluczem
Wydrukowane karty dajemy dziecku do kolorowania, odwzorowywania barw, jakie zostały pokazane w piosence.
Kolejność w piosence
Karty ze zwierzętami z piosenki rozkładamy w losowej kolejności i zadaniem dziecka jest ułożyć je w kolejności, w jakiej pojawiają się w piosence. Kolejność ta jest nieprzypadkowa, jak się okazuje na końcu piosenki!
Czego brakuje?
Karty rozkładamy w kolejności, w jakiej pojawiają się w piosence. Dziecko zamyka oczy albo odwraca się tyłem do kart. Zabieramy jedną ilustrację i prosimy dziecko, aby otworzyło oczy i odpowiedziało, której karty brakuje.
Co zmieniło miejsce?
Karty rozkładamy w kolejności, w jakiej pojawiają się w piosence. Dziecko zamyka oczy albo odwraca się tyłem do kart. Zamieniamy miejscami dwie ilustacje i prosimy dziecko, aby otworzyło oczy i odpowiedziało, które karty zmieniły miejsca.
Łańcuch pokarmowy
Drukujemy obrazki, kolorujemy i wycinamy. Zaczynając od wodorostów (weed), które karmią się słońcem, naklejamy je na rysunek ślimaka (snail), który zjada wodorosty. Potem ślimaka naklejamy na kraba, który go zjada, kraba wklejamy w miejscu brzucha kalara (squid), a kalmara w brzuchu węgorza (eel) i węgorza wklejamy do rekina (shark). Tak powstaje nam identyczny łańcuch pokarmowy jak ten pokazany w piosence i całkiem ciekawa praca plastyczna.
Wszystkie powyższe rysunki możesz pobrać tutaj i wydrukować:
W kolejnym wpisie jeszcze więcej inspiracji na morskie zabawy.
Udanej zabawy! Have fun!
Pozdrawiam,
Zapraszam także do polubienia fanpage Bilikid na Facebooku, obserwowania nas na Instagramie i YouTube. Jeśli spodobał Ci się ten wpis i uważasz, że warto go przeczytać, będę bardzo wdzięczna jeżeli wyrazisz to w komentarzu, dasz like lub nawet udostępnisz.
Jeżeli treści, które publikuję i moje pomysły są dla Ciebie inspiracją do stworzenia czegoś innego i opublikowania w Twoim miejscu w sieci, nie zapomnij podać linka do mojej strony jako źródła Twojej inspiracji.
/