Morskie zabawy #zostańwdomu


To już piąty wpis z całego zbioru z inspiracjami na domowe edukacyjne zabawy dzieckiem po angielsku i nie tylko. Wpisy te zawierają uniwersalne pomysły na ciekawe, kreatywne i proste zabawy z dzieckiem, dzięki którym dziecko uczy się właśnie przez zabawę oraz korzystnie spędza czas w domu.

W cyklu tym znajdziesz inspiracje na proste zabawy paluszkowe, zabawy dłońmi, zabawy z dziurami i jeszcze więcej pomysłów na “dziurawe” zabawy, a dziś czas na zabawy o tematyce morskiej.  Wpisy powstały w czasie epidemii w Polsce w marcu 2020 roku, kiedy zamknięto wszystkie placówki edukacyjne w kraju i dzieci pozostały w domach pod opieką swoich rodziców, którzy na jakiś czas przejęli rolę nauczycieli swoich pociech. 

Czego dziś potrzebujemy? 

  • komputer, tablet, komórka (do odtwarzania piosenek i filmików)
  • kolorowe pisaki
  • papier 
  • papiery kolorowe
  • nożyczki, klej 
  • do wykonania suchego akwarium:
    – plastikowa butelka (najlepiej po 5 litrowej wodzie)
    – sznurek
    -papier kolorowy
    -klej i nożyczki

Czego dzieci nauczą się dzięki tym zabawom?

Dzieciaki uczą się przez zabawę, nawet nie są tego świadome. Dodatkowo rozwijają swoją kreatywność i szukają nowy rozwiązań, nie polegają na gotowcach, ale szukają własnych pomysłów na różne aktywności. Ćwiczą sprawność i precyzję rąk, poznają różne techniki plastyczno techniczne. Ćwiczą pamięć i rozumienie języka angielskiego ze słuchu, poznają i utrwalają nowe słownictwo. Ćwiczą także spostrzegawczość. 

 

Już tradycyjnie zaczynam od przypomnienia o myciu rąk. 

 

Suche morze? O co chodzi?
Czyli zabawy o tematyce morskiej w domu.

Dziś postanowiłam Ci podpowiedzieć, żebyś zaczęła (zaczął) zabawy z dzieckiem od klasycznego “tunning in” czyli wprowadzenia w temat. Jestem pewna, że w zbiorach dziecięcych zabawek macie takie o morskiej tematyce (ryby, piraci, statki). Zapewne znajdzie się u Was jakaś książka o morskich przygodach, czy rybach. Nie ma konieczności, żeby były to publikacje w języku angielskim. Warto zebrać je w jednym miejscu i wkręcić się w temat. I to już może być pierwsze zadanie.

  1. Tworzymy oceanarium w naszym pokoju.  

Czyli zbieramy te wszystkie nasze morskie książeczki i zabawki w jednym miejscu i robimy klasyczną wystawkę. Ten prosty pomysł może okazać się bardzo dobry, bo dziecko przypomni sobie zapomniane, zabawki, którymi dawno się nie bawiło. W tym momencie już zyskujemy trochę czasu. Proponuję przeprowadzenie tych zabaw przy wtórze angielskich piosenek o tejże tematyce!
Ich playlistę znajdziesz tutaj: 

https://www.youtube.com/watch?v=R1Qn2bcZRTo&list=PLRtxO7exyHZFg1t8qL-IiYL8oXG9vZ3KD

 

2. Suche akwarium DIY

Po przypomnieniu sobie morskiej tematyki zabieramy się do robienia tzw. suchego akwarium.



Do jego wykonania potrzebne będą nam:
– plastikowa butelka (najlepiej po 5 litrowej wodzie)
– sznurek
-papier kolorowy
-klej i nożyczki

Butelkę należy przeciąć mniej więcej na pół i zrobić dwie dziurki na sznurek.
Z papieru kolorowego wyciąć morskie rośliny i przykleić je na ściankach naszego akwarium. Z kolorowego papieru wykonać także ryby i inne morskie żyjątka.



Uwaga! Wytnij z czarnego papieru niewielkiej średnicy koło i spróbuj je przykleić na samym środku, na dnie naszego akwarium. To jest bardzo ważny element łączący nasze dzieło plastyczno- techniczne z angielską piosenką “A Hole in the Bottom of the Sea”



 

  1. Dziura na dnie morza!
    “ A Hole in the Bottom of the Sea” – zabawy z piosenką

Teraz czas na użycie naszego akwarium.
Zachęcam do zabawy z genialną piosenką Barefoot Books “A Hole in the Bottom of the Sea”.
https://www.youtube.com/watch?v=R1Qn2bcZRTo

Z tą piosenką można się świetnie bawić! Specjalnie do tego celu przygotowałam karty do zabawy, które możesz za darmo pobrać do druku pod poniższym adresem:


Zadania do piosenki: 

Kolorowanie zgodnie z kluczem


Wydrukowane karty dajemy dziecku do kolorowania, odwzorowywania barw, jakie zostały pokazane w piosence.

Kolejność w piosence 

Karty ze zwierzętami z piosenki rozkładamy w losowej kolejności i zadaniem dziecka jest ułożyć je w kolejności, w jakiej pojawiają się w piosence. Kolejność ta jest nieprzypadkowa, jak się okazuje na końcu piosenki! 

Czego brakuje?


Karty rozkładamy w kolejności, w jakiej pojawiają się w piosence. Dziecko zamyka oczy albo odwraca się tyłem do kart. Zabieramy jedną ilustrację i prosimy dziecko, aby otworzyło oczy i odpowiedziało, której karty brakuje. 

Co zmieniło miejsce?

Karty rozkładamy w kolejności, w jakiej pojawiają się w piosence. Dziecko zamyka oczy albo odwraca się tyłem do kart. Zamieniamy miejscami dwie ilustacje i prosimy dziecko, aby otworzyło oczy i odpowiedziało, które karty zmieniły miejsca. 

 Łańcuch pokarmowy

Drukujemy obrazki, kolorujemy i wycinamy.  Zaczynając od wodorostów (weed), które karmią się słońcem, naklejamy je na rysunek ślimaka (snail), który zjada wodorosty. Potem ślimaka naklejamy na kraba, który go zjada, kraba wklejamy w miejscu brzucha kalara (squid), a kalmara w brzuchu węgorza (eel) i węgorza wklejamy do rekina (shark). Tak powstaje nam identyczny łańcuch pokarmowy jak ten pokazany w piosence i całkiem ciekawa praca plastyczna. 

Wszystkie powyższe rysunki możesz pobrać tutaj i wydrukować:

POBIERZ

W kolejnym wpisie jeszcze więcej inspiracji na morskie zabawy.

Udanej zabawy! Have fun!
 
Pozdrawiam,

Paulina

Zapraszam także do polubienia fanpage Bilikid na Facebooku, obserwowania nas na Instagramie i YouTube. Jeśli spodobał Ci się ten wpis i uważasz, że warto go przeczytać, będę bardzo wdzięczna jeżeli wyrazisz to w komentarzu, dasz like lub nawet udostępnisz. 

Jeżeli treści, które publikuję i moje pomysły są dla Ciebie inspiracją do stworzenia czegoś innego i opublikowania w Twoim miejscu w sieci, nie zapomnij podać linka do mojej strony jako źródła Twojej inspiracji.









/



Udostępnij post