BiliWeek #1- liczenie

BiliWeek #1- liczenie

BiliWeek  – plan na każdy tydzień

Tydzień #1 – liczenie

Start:
piosenka Uh-huh
! (yes/no) z repertuaru Super Simple Songs
oraz rymowanka: 123 – play with me, 456 – English tricks.

Proponuję tę niezwykle melodyjną piosenkę jako początek angielskich aktywności z dzieckiem. Zaśpiewajcie ją na rozpoczęcie, przełączając się z języka ojczystego na angielski. Dacie dziecku wyraźny znak, że rozpoczynacie czas wspólnej, obcojęzycznej zabawy. To ważny szczegół, ustanawia pewien schemat, a dzieci lubią działać w schematach, wiedzą wtedy co i kiedy się dzieje, a daje im poczucie sprawstwa i bezpieczeństwa.

Zachęcam do śpiewania wszystkiego, co przychodzi Wam na myśl właśnie na tę melodię. W tym tygodniu skupcie się na liczbach.

W ciągu dnia:
Nie zapominajcie o naszym angielskim liczeniu w trakcie codziennych czynności. Możecie odliczać czas po angielsku, liczyć części ciała (nawet te podwójne, bo dla najmniejszych dzieciaków to i tak duże zadanie), paluszki u rąk i nóg podczas mycia, łyżki zupy w czasie jedzenia itp.

Zabawy w liczenie:

Wymyślając zabawy pamiętajcie, żeby aktywizować każdy kanał odbioru (wzrokowy, słuchowy i ruchowy). Wielu z nas ma malutkie dzieci, które jeszcze nie zdradziły nam czy są wzrokowcami, słuchowcami czy kinestetykami, dlatego warto aktywizować każdy kanał odbioru.

  1. Wspólne  śpiewanie piosenek o liczeniu, pokazywanie na palcach wyśpiewywanych cyfr, śpiewanie różnymi odgłosami, cicho, głośno,  można skorzystać np. z playlisty SSS .
  2. Zwyczajne liczenie przedmiotów tj. klocków, piłek, misiów  (mówione i śpiewane).
  3. Wkładanie określonej liczby przedmiotów do pojemników.
  4. Podpisywanie ilości klocków kartonikiem z cyfrą.
  5. Wykonywanie wylosowanej liczby czynności (np. 5 skoków, 3 przysiady, 7 klaśnięć itd.).
  6. Głośne nazywanie losowo wybranej cyfry (nazywanie cyferek na wyrywki, w przypadkowej kolejności).
  7. Wspólne liczenie kroków w przód w kolejności rosnącej i chodzenie do tyłu wraz z liczeniem w kolejności malejącej.
  8. Układanie cyferek z plastikowych słomek do napojów.
  9. Wykorzystajcie książeczki z cyframi, niekoniecznie muszą być anglojęzyczne.
  10. Rymy – dzieciaki z radością uczą się przez rymowanki. Mam kilka ulubionych rymowanek z cyframi w roli głównej, póki co, na start zacznijmy od prostych rymów typu:
    one – run (można pokazać bieganie)
    np. Number one – let’s run!
    two- blue  (lub nasze ulubione peek-a-boo- odpowiednik polskiego a-ku-ku)
    np. Number two – peek-a-boo 🙂
    three – bee
    np. Number three – I am a bee (bzzz…)
    four- door
    np. Number four – point to the door.
    five – dive
    np. Number five – let’s dive! (oczywiście pokazujemy nurkowanie)
    six – chicks
    np. Number six – yellow chicks.
    seven- heaven
    np. Number seven – it’s like in heaven.
    eight – late
    np. Number eight – it is very late.
    nine- fine
    np. Number nine – I am fine 🙂
    ten – hen
    Nb. Number ten- sounds like a hen.
    Jeśli potrzebujecie rymów do wyższych numerów to polecam pomóc sobie wyszukiwarką rymów Rhyme Zone
  11. Tu miejsce na Wasze pomysły! Dajcie znać koniecznie w komentarzach na blogu lub fan page na Facebooku, jakie są Wasze angielskie zabawy w liczenie. Nie zapominajcie o pracach plastyczno – technicznych. Mój punkt widzenia zdeterminowany jest wiekiem mojego dziecka, dlatego repertuar aktywności plastycznych jest bardzo ograniczony, ale Wy jako eksperci od własnych pociech najlepiej wiecie co z Nimi zrobić.

Mała wskazówka: jeśli zamierzacie stworzyć własne karty z cyframi to pamiętajcie o ważnej zasadzie: im młodsze dziecko, tym większe znaki i najlepiej czarne lub czerwone na białym tle.

Zakończenie: Warto zakończyć zabawę piosenką. Na czas sprzątania u nas doskonale sprawdza się Clean Up by SSS. A na sam koniec jako wisienka na torcie może być wdzięczna rymowanka See You Later, Aligator, także z repertuaru SSS.

Uwaga! Uwaga! Nie czujcie się zobowiązani do wypełnienia punkt po punkcie powyższej listy. Nie musicie realizować nawet jednego punktu. Ważne, żebyście w tym tygodniu liczyli po angielsku w dogodny dla Was sposób. Jeśli Wasze dziecko uwielbia skakanie i liczenie, możecie to robić cały dzień (pod warunkiem, że macie siłę na takie wygibasy). To tylko pomysł i pewnego rodzaju motywacja dla Was.

To nasz ramowy plan na ten tydzień. Oczywiście zachowajcie czujność i bądźcie na bieżąco, bo będę dorzucała jakieś drobne aktywności w tym tygodniu.

Specjalnie dla tych, którzy lubią mieć ściągę na papierze, zawsze pod ręką, przygotowałam skróconą wersję tego posta do wydruku.  Częstujcie się śmiało 🙂

 

Na koniec tematyczny, aczkolwiek nieidealny rym: number nine – say goodbye!

Paulina

 

Jeśli spodobał Ci się ten wpis i uważasz, że warto go przeczytać, będę bardzo wdzięczna jeśli wyrazisz to w komentarzu, dasz like lub nawet udostępnisz 🙂

Zapraszam także do polubienia fan page Bilikid na Facebooku, obserwowania nas na Instagramie czy YouTube.

 

 


4 thoughts on “BiliWeek #1- liczenie”

  • 1
    OlgaCh on 6 lutego 2017 Odpowiedz

    Super pomysł z tymi BiliWeeks – pomoze mi to w usystematyzowaniu swoich wysiłków z moimi dziecmi. My liczymy głównie poprzez spiewanie (SSS) i liczenie czego się da – po angielsku: najłatwiej o takie sytuacje przy wspólnym kucharzeniu i odmierzaniu produktów. Zachęcona kontynuacją tematu zakupiłam montessoriańskie szorstkie cyfry do zabawy dla mojego prawie 3-latka. Mam nadzieję, że przyjdą jeszcze w tym tygodniu 🙂

    • 2
      bilikid on 8 lutego 2017 Odpowiedz

      Super! I o to chodzi 🙂 Mamy jakiś temat przewodni i wplatamy go w codzienność. Nawet jeśli cyfry nie przyjdą w tym tygodniu, to nie ma się czym przejmować, jeszcze nie raz wrócimy do tego tematu, dzieciaki pewnie same do niego wrócą 🙂 Dziękuję i gorąco pozdrawiam!

  • 3
    Beata K. on 12 września 2019 Odpowiedz

    Dziękuję!!!! Dopiero teraz odnalazłam ten program. Właśnie tego potrzebowałam – uporządkowanego prowadzenia za rękę 🙂 Dziękuję!

    • 4
      bilikid on 19 września 2019 Odpowiedz

      Program biliweek powstał już jakiś czas temu, może pora do niego wrócić? Muszę to poważnie rozważyć 🙂 Dzięki za sugestię

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *