Angielski w przedszkolu – jak powinny wyglądać zajęcia?

Angielski w przedszkolu – jak powinny wyglądać zajęcia?

Nowy rok żłobkowy/ przedszkolny

Pierwsze dni września już za nami. Wielu reorganizuje swoje dotychczasowe życie, rozpracowując logistycznie system odbioru dziecka z przedszkola, czy żłobka. Tak jest też i w naszym życiu. Po miesięcznej przerwie, podczas której pojawił się u nas nowy domownik, mój starszy synek wrócił do żłobka. Na szczęście był to wyczekiwany i bardzo radosny powrót. A jak to wygląda u Was? Zapewne wielu z Was posłało swoją pociechę pierwszy raz do przedszkola. Wiele dzieciaków w czasie długich wakacji odzwyczaiło się od edukacji i opieki w przedszkolu i przechodzi kolejny okres adaptacyjny.

Angielski w przedszkolu

Polski system edukacji zmienia się w dość szybkim tempie, zmieniają się także zalecenia dotyczące edukacji dzieci najmłodszych. Przedszkole, do którego chodziliśmy my – jako rodzice, nie jest już tym samym miejscem co kiedyś. Już w przedszkolu organizowane są zajęcia z języka obcego, czasem nawet nie jednego, a kilku języków obcych. No właśnie… ! A jak te zajęcia powinny wyglądać? Czego oczekiwać od nauczyciela i czego się spodziewać podczas i po zajęciach z języka angielskiego? Czy jako rodzicie, mamy wpływ na to jak ta edukacja językowa wygląda? Czy w ogóle dopytujemy nauczyciela jak to się odbywa? Warto wiedzieć, jak taki angielski w przedszkolu powinien być zorganizowany. Zaznaczam od razu, że nie podaję jednej, uniwersalnej i najlepszej recepty na te zajęcia. Opiszę co moim zdaniem, z mojego doświadczenia byłoby optymalnym rozwiązaniem.

Nauczyciel zapamiętany na zawsze

Nauczyciel prowadzący zajęcia z języka angielskiego w grupach przedszkolnych jest niezwykle istotny! To za sprawą jego osoby dzieciaki będą dobrze lub źle nastawione do nauki tego języka na lata. Często przedszkolaki po raz pierwszy mają styczność z językiem obcym właśnie w przedszkolu i na wiele lat będzie im się to kojarzyło, z osobą,która zajęcia z języka obcego prowadziła. Zajęcia powinien prowadzić nauczyciel języka angielskiego, ale nie koniecznie anglista. Dziwne stwierdzenie? Ależ nie! Współcześnie wielu absolwentów szkół wyższych kończy specjalne kierunki pedagogiczne przygotowujące do nauki języka obcego właśnie dzieci. Ogólnie mówiąc osoby, które ukończyły pedagogikę z językiem obcym były szkolone typowo do pracy z najmłodszymi uczniami. Więcej na temat samej osoby nauczyciela przeczytacie we wpisie pt. “Filolog, pedagog, lektor? Kto najlepiej nauczy  dziecko języka angielskiego?”.

Podręcznik

Dobrze, gdyby zajęcia w grupach przedszkolnych odbywały się bez podręczników i w większości były oparte na słuchaniu i powtarzaniu oraz ruchu. Nie upieram się przy tym stwierdzeniu! Niech Wam się nie zapala czerwona lampka, jeśli u Was w przedszkolu wymagane są podręczniki do języka angielskiego. Uważam, że nie jest to konieczne, ale to kwestia mojej osobowości, bo ja mam mnóstwo pomysłów na zajęcia bez podręcznika, ale zdaję sobie sprawę, że nie każdy je ma. W kwestii podręcznika warto przyjrzeć się, czy nie jest to rozbudowany pakiet: podręcznik + zeszyt ćwiczeń + karty pracy + nie wiadomo co… . Im prostszy podręcznik, tym lepszy! Właściwie na tym etapie edukacyjnym podręcznik jest elementem zabawy dla dziecka, a wskazówką dla rodzica jakich słówek, czy wyrażeń dziecko właśnie się uczy. Jedynymi pracami „pisemnymi” dla dzieci rozpoczynających przedszkole powinny być proste zadania polegające na łączeniu, klasyfikowaniu, odwzorowaniu prostych kształtów, kolorowaniu, a także wykonywaniu łatwych prac plastycznych, związanych z tematem zajęć.

Muzyka i ruch

Ruch dla przedszkolaka jest niezbędny jak powietrze dla każdego człowieka. Zatem nawet podczas krótkich zajęć z języka obcego musi być okazja do ruchu. Warto zapytać nauczyciela, z jakich nagrań korzysta i uzyskać do nich dostęp, by słuchać ich razem z dzieckiem w domu lub w aucie. Częste powtarzanie piosenek nie dość, że sprawia dziecku radość to jeszcze pomaga utrwalać struktury gramatyczne.

Rytułały

Najlepiej byłoby, gdyby nauczyciel trzymał się schematu prowadzenia zajęć. W dziecięcych grupach to sprawdza się w 100 %. Polega to na utrzymywaniu stałego porządku zajęć, np. Rozpoczęcie zajęć piosenką na powitanie, sprawdzenie listy obecności i powitanie po angielsku, krótka powtórka materiału z ostatnich zajęć, przeprowadzenie nowych zajęć, porządkowanie sali i piosenka na pożegnanie.

Sprawy “techniczne” i “magiczny świat”

Zajęcia powinny odbywać się w kilkunastoosobowych grupach, tak, aby nauczyciel miał szansę wejść w interakcję z każdym dzieckiem w grupie. Idealną sytuacją były by małe, kilkuosobowe grupy, ale wiadomo, że rzadko jest taka możliwość. Czas trwania takich zajęć to maksymalnie 30 minut, z czego co kilka minut powinna być zmiana aktywności z bardziej statycznej na dynamiczną. Zajęcia można przedłużyć dodając na końcu jakąś wyciszającą pracę plastyczną lub swobodny ruch przy piosenkach z zajęć, a także krótką anglojęzyczną bajkę. Dobrze byłoby, gdyby w przedszkolu była osobna sala typowo na zajęcia językowe. Takie rozwiązanie pozwala nauczycielowi utworzyć strefę języka obcego, w której należy tego języka używać. Wprowadza się dzieci w trochę „magiczny” świat, gdzie wszystkie zabawki, meble i całe wyposażenie sali rozumie tylko język angielski. Dzieci to lubią! Nieraz miałam okazję to sprawdzić w praktyce. Nauczyciele wiele razy to stosują, przedstawiając dzieciom np. pacynkę rodem z Anglii, która rozumie tylko swój język ojczysty. Wtedy dzieci chętnie podejmują próby mówienia w języku obcym do sympatycznej zabawki.

Pytaj śmiało

Jeśli jakikolwiek aspekt zajęć będzie Was martwił to podpowiem, że najlepiej byłoby o tym porozmawiać z nauczycielem, dopytać o szczegóły. Ta, okryta często złą sławą, grupa zawodowa to też ludzie, którzy nie są nieomylni i przyjmują konstruktywną krytykę i sugestie. Czasem nauczyciele organizują tzw. otwarte zajęcia, na które można przyjść, żeby zobaczyć jak takie zajęcia wyglądają. Mam nadzieję, że potraktujecie ten wpis czysto informacyjnie, może nawet  jako moją dobrą radę dotyczącą organizacji nauki języka angielskiego w przedszkolu.  Nie sugeruję teraz, żebyście zabrali się za kontrolę placówek, w których są Wasze dzieciaki, pod kątem poprawnej organizacji zajęć z języka obcego. Chcę Wam tylko nakreślić jak to powinno wyglądać. Zawsze lepiej wiedzieć czego się spodziewać. Natomiast po zajęciach , pamiętajcie żeby zapytać dziecko raczej o to jak było, a niekoniecznie czego się nauczyło – w myśl tezy, że w początkowych latach nauki języka obcego nastawienie do nauki jest ważniejsze niż jej wymierne efekty.

Pozdrawiam

Paulina

Jeśli spodobał Ci się ten wpis i uważasz, że warto go przeczytać, będę bardzo wdzięczna jeśli wyrazisz to w komentarzu, dasz like lub nawet udostępnisz 🙂

Zapraszam także do polubienia fan page Bilikid na Facebooku, obserwowania nas na Instagramie czy YouTube.

 

 

 


2 thoughts on “Angielski w przedszkolu – jak powinny wyglądać zajęcia?”

  • 1
    Rodzic on 5 kwietnia 2019 Odpowiedz

    Dzięki za ciekawy artykuł. Do nauki języka angielskiego dla starszych przedszkolaków i pierwszych klas szkoły podstawowej polecam stronę http://www.10words.co.uk – strona kolorowa, przyjazna dzieciom z wieloma przydatnymi słowami.

    • 2
      bilikid on 1 maja 2019 Odpowiedz

      Dzięki! Nie znałam wcześniej tej stronki!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *